Basisprincipes: 6. Toegankelijkheid en inclusie
Wat is het verschillen tussen diverse begrippen?
Aflevering 6: Toegankelijkheid en inclusie
Videoreeks: Basisprincipes
Transcript
Hoi, en welkom bij de videoreeks over de basisprincipes van toegankelijkheid.
De vraag die ik veel krijg is: wat is nou eigenlijk het verschil tussen toegankelijkheid en inclusie? In deze video leg ik je dat uit. Toegankelijkheid, toegankelijke informatie, inclusie, design for all, deze termen betekenen allemaal net iets anders. Ze hebben wel ongeveer met hetzelfde te maken. Daarom worden ze vaak door elkaar gehaald. Tijd dus voor wat duidelijkheid.
Mijn naam is Emiel van Koot en ik werk als didactisch specialist bij Stichting Dedicon. Al meer dan 60 jaar maken we bij Dedicon informatie, zoals tekst en beeld, toegankelijk voor mensen met een leesbeperking.
Laten we eerst beginnen met het begrip 'toegankelijkheid'. Toegankelijkheid heeft te maken met hoe gemakkelijk je ergens toegang toe krijgt. Denk bijvoorbeeld aan een lift, een hellingbaan voor een rolstoel of de geleidelijnen op de stoep waar een blind persoon zijn weg mee vindt. Bij toegankelijkheid denken mensen vaak aan fysieke toegankelijkheid, zoals bijvoorbeeld de hellingbaan voor de rolstoel. Dat is ook niet zo gek, want deze kom je vaak tegen en je kunt je er makkelijk iets bij voorstellen. Maar ook informatie kan toegankelijk zijn. Denk aan de ondertiteling bij een journaal voor mensen die niet zo goed kunnen horen. Maar ook braille, voelbare kaarten en beeldbeschrijvingen op een website. Je denkt misschien niet zo snel aan toegankelijke informatie, maar het is er wel een belangrijk onderdeel van.
En dan is er nog de term 'inclusie'. Waar toegankelijkheid gaat om toegang krijgen, gaat inclusie een stapje verder. Het gaat om meedoen, erbij horen, gewaardeerd worden en niet worden buitengesloten. Wij zeggen altijd: toegankelijkheid zorgt ervoor dat je op het feestje kunt komen en inclusie zorgt ervoor dat je ook echt mee kunt dansen. De persoon zelf moet mee willen doen, maar de omgeving ook.
En dan is er ook nog design for all. Letterlijk betekent dat: ontwerpen voor iedereen. Het doel is daarbij om rekening te houden met mensen met een beperking en een ontwerp te maken dat goed is voor iedereen, zonder dat je achteraf nog specifieke aanpassingen doen voor een specifieke groep. Daarom wordt het ook breed gedragen en toegepast.
Ik hoop dat je met het bekijken van deze video goed beeld hebt gekregen over de verschillen tussen alle begrippen. Tot snel!
Ook werk maken van toegankelijk publiceren? Zo helpen we uitgevers:
PRAGMATISCHE INZICHTEN
Je wilt (of moet) als uitgeverij aan de slag met brontoegankelijke e-boeken of andere digitale publicaties, maar je weet nog onvoldoende wat toegankelijk publiceren inhoudt, voor wie het van belang is en waarom. Deze cursus biedt dan uitkomst! Maak kennis met verschillende lezers. Jóuw lezers. En met hun leesbeperkingen. Leer hoe leeshulptechnologie werkt en wat de belangrijkste eisen en richtlijnen (WCAG) zijn. En maak de vertaalslag naar jouw eigen praktijk. Je krijgt toegankelijk publiceren in zicht!
PRAKTISCHE VAARDIGHEDEN
Een praktische vaardigheidstraining, waarbij je concreet aan de slag gaat met het toegankelijk maken van je publicaties. Aan bod komen o.a. beeldbeschrijvingen, meta-data en semantische opmaak (opbouw en structuur) van een publicatie.
Deze training is nog in ontwikkeling. Alvast een plek reserveren? Registreer je geheel vrijblijvend!
PROFESSIONEEL UITBESTEDEN
Voor iedere opdrachtgever die digitale publicaties laat maken door eigen mensen of extern ingehuurden. Je leert hoe je een goede briefing opstelt die rekening houdt met de eisen en richtlijnen van toegankelijkheid. En je leert waarop je het aangeleverde werk moet controleren.
Deze training is nog in ontwikkeling. Alvast een plek reserveren? Registreer je geheel vrijblijvend!