Structuur en overzicht
In een schoolboek kan een ziende leerling makkelijk schakelen tussen tekst, kaders en begrippen in de marge. Voor een brailleleerling ligt dit anders. Daarom brengen we structuur en overzicht aan door bijvoorbeeld informatiekaders of marge-teksten te verplaatsen naar een logischere plek in de tekst. Zo creëren we een helder en bruikbaar geheel.
Visuele informatie
Veel schoolboeken bevatten meer dan alleen tekst. Denk aan kaders, kleurgebruik, symbolen en schema’s. Ook deze visuele informatie is belangrijk voor leerlingen. Wij voegen bijvoorbeeld kopjes of aanwijzingen toe om duidelijk te maken wat bepaalde kleuren of symbolen betekenen. Hierdoor gaat er geen belangrijke context verloren.
Afbeeldingen toegankelijk maken
Afbeeldingen spelen een grote rol in schoolboeken. Bij Dedicon voegen we waar nodig beeldbeschrijvingen toe die precies de essentiële informatie bieden. Voor exacte vakken maken we voelbare reliëftekeningen, zodat brailleleerlingen grafieken, diagrammen en schema’s kunnen interpreteren. In het brailleboek of Edu-tekstbestand geven we aan wanneer een leerling de tekeningenband kan gebruiken, soms met aanvullende uitleg om de tekening beter te begrijpen.
Didactische aanpassingen voor het basisonderwijs
Voor blinde leerlingen in het basisonderwijs zijn standaardopdrachten niet altijd geschikt. Denk aan een opdracht waarbij je iets moet omcirkelen of een tabel moet invullen. Bij Dedicon herschrijven we deze opdrachten waar nodig, zodat ze aansluiten bij de mogelijkheden van een brailleleerling. Wat we aanpassen voor het basisonderwijs beschrijven we uitgebreid in dit artikel: 'Didactische aanpassingen voor het basisonderwijs'.
Profijt voor iedereen
De didactische aanpassingen hebben voordelen voor zowel leerlingen als leerkrachten:
- Voor leerlingen: Het maakt zelfstandig werken mogelijk, sluit aan bij dezelfde lesstof als de klasgenoten en bevordert volwaardig meedoen. Ook leerlingen die meer structuur nodig hebben of NT2-leerlingen kunnen profiteren van de aanpassingen.
- Voor leerkrachten: Minder tijd kwijt aan het zelf aanpassen van opdrachten. Het bevordert inclusief lesgeven en daarmee ook de kwaliteit.
Naar meer zelfredzaamheid
In de onder- en middenbouw van het basisonderwijs worden relatief veel aanpassingen gedaan. Vanaf groep 7 en in het voortgezet onderwijs worden deze geleidelijk afgebouwd. In de bovenbouw zijn de aanpassingen nog maar minimaal, zodat leerlingen steeds zelfstandiger leren omgaan met het interpreteren en verwerken van informatie.
Aangepast lesmateriaal bestellen
Lesmateriaal met didactische aanpassingen zijn te bestellen via Dedicon Educatief