Thema: Beeld en toegankelijk publiceren

Maak afbeeldingen in je publicatie toegankelijk voor je lezers

Tekst, audio en video, afbeeldingen: in je (digitale) publicatie kies je voor dat medium dat de boodschap op die plek het beste overbrengt. Uiteraard wil je dat jouw publiek al deze media tot zich kan nemen, kan ‘waarnemen’. In dit thema maak je kennis met de belangrijkste richtlijnen voor toegankelijke afbeeldingen en wat die richtlijnen voor jou betekenen. En nog iets meer. Want optimale toegankelijkheid - ook van beeldmateriaal in jouw content - bereik je door nét wat verder te kijken dan de vereiste standaard.
persoon werkend met twee beeldschermen waarop kleurrijke afbeeldingen staan

Toegankelijk beeld: WCAG-criterium 1.1.1 uitgelegd

Artikel
6 minuten
Beeldcontent in jouw publicatie wil je ontsluiten voor iedereen. WCAG-succescriterium 1.1.1 is daarbij leidend, met termen als ‘niet-tekstuele content’, ‘tekstalternatief’, ‘alternatieve tekst’ en ‘gelijkwaardig doel’. Wat betekenen die en wat kun jij met dit belangrijke criterium in de praktijk?
hand die op doorzichtig bord structuur van een website tekent met dikke stift

WCAG-criterium 1.4.5: Vermijd beeld van tekst

Artikel
4 minuten
Beeldcontent maak je toegankelijk door WCAG-succescriterium 1.1.1 op te volgen. Ook kennis van WCAG-criterium 1.4.5 is handig. Dat heeft alles te maken met zogenaamde ‘afbeeldingen van tekst
handen van een persoon die iets tekent met een touchpoint op een ipad

Wel of geen tekstalternatief bij afbeeldingen

Artikel
6 minuten
Toegankelijke beeldcontent maken vraagt dikwijls om tekstalternatieven. Toch is dat niet altijd vereist. Of überhaupt een tekstalternatief nodig is en wat de inhoud ervan moet zijn, hangt vaak af van de context van het beeld. Lees meer.
persoon kijkt naar een beeld op mobiel in de hand, met daarachter hetzelfde beeld op een beeldscherm

Stappenplan: Tekstalternatief of beeldbeschrijving toepassen

Artikel
8 minuten
Handig! Een stappenplan voor het maken en toevoegen van een tekstalternatief of beeldbeschrijvingen. Voor wie afbeeldingen in digitale publicaties toegankelijk moet maken.
jonge vrouw kijkt vanaf haar bureau met beeldscherm naar achteren over haar schouder

Terminologie toegankelijk beeld

Artikel
5 minuten
Er worden nogal wat termen gebruikt als het gaat om toegankelijk beeld. Alternatieve teksten, alt-teksten, beeldbeschrijving. Wat is wat? In dit artikel leggen we het je uit.

Veelgestelde vragen over beeld en toegankelijk publiceren

Waarom is het belangrijk om beeld toegankelijk te maken?
Portretfoto Anke Kersten

Toegankelijkheidsexpert Anke Kersten: "Beelden bevatten vaak essentiële informatie. Voor mensen met een visuele beperking moet deze informatie op een andere manier beschikbaar zijn, bijvoorbeeld via een tekstalternatief. Zo blijft de inhoud begrijpelijk en bruikbaar voor iedereen, wat bijdraagt aan inclusie en naleving van toegankelijkheidsrichtlijnen zoals WCAG."

Hoe maak ik afbeeldingen toegankelijk in digitale publicaties?
Portretfoto Anke Kersten

Toegankelijkheidsexpert Anke Kersten: "Door een beeldbeschrijving of alternatieve tekst (alt-tekst) toe te voegen die de essentie van het beeld beschrijft. Deze tekst wordt voorgelezen door schermlezers. Houd de beschrijving kort maar informatief, en stem deze af op de functie van het beeld in de context van de tekst. Een handig stappenplan vind je bovendien op onze site."

Moet ik álle beelden van alternatieve teksten voorzien?
Portretfoto Anke Kersten

Toegankelijkheidsexpert Anke Kersten: "Nee, alleen beelden die informatie overbrengen. Decoratieve afbeeldingen hoeven geen alt-tekst te krijgen; gebruik in dat geval een lege alt-tekst (alt="") om schermlezers te laten weten dat het beeld kan worden overgeslagen. Lees vooral ook het artikel over wel of geen tekstalternatief bij afbeeldingen."

Hoe ga ik om met complexe beelden, zoals grafieken of diagrammen?
Portretfoto Anke Kersten

Toegankelijkheidsexpert Anke Kersten: "Geef een korte alt-tekst en verwijs naar een uitgebreide beschrijving in de tekst zelf of in een bijlage. Zo blijft de kern toegankelijk, en kan wie dat wil zich verdiepen in de volledige inhoud van het beeld. Op de kennisbank is een handig stappenplan te vinden voor het toevoegen van tekstalternatieven of beeldbeschrijvingen bij afbeeldingen."

Wat als ik geen beschrijving kan bedenken die recht doet aan het beeld?
Portretfoto Anke Kersten

Toegankelijkheidsexpert Anke Kersten: "Vraag hulp aan experts of overweeg om de informatie in het beeld ook tekstueel in de hoofdtekst op te nemen. Denk vanuit de lezer: wat moet iemand begrijpen die het beeld niet kan zien? Uiteraard helpen ik en mijn collega's van Dedicon je graag verder."

Hoe verhoudt beeldtoegankelijkheid zich tot de WCAG-richtlijnen?
Portretfoto Anke Kersten

Toegankelijkheidsexpert Anke Kersten: "Beeldtoegankelijkheid valt onder WCAG-succescriteria zoals 1.1.1 (niet-tekstuele content). Deze richtlijnen vragen om tekstalternatieven zodat content bruikbaar blijft voor iedereen, ongeacht beperkingen of gebruikte hulpmiddelen."

Onze experts helpen je verder met toegankelijk publiceren

Bewustwording toegankelijk publiceren
In deze bewustwordingssessie leren medewerkers van uitgeverijen waarom digitale toegankelijkheid essentieel is, voor wie het bedoeld is en hoe mensen met verschillende leesbeperkingen toegang krijgen tot content. Zet de eerste stap met deze introductie in brontoegankelijk publiceren. Kom verder!
Trainingen Toegankelijk Publiceren
De experts van Dedicon delen graag hun kennis over het toegankelijk maken van tekst en beeld. Zo geven we workshops, webinars en trainingen. Over de toepassing van onze producten en diensten, maar ook hoe je zelf ervoor kunt zorgen dat teksten en beelden toegankelijk worden voor mensen met een beperking. Op maat, praktijkgericht en direct toepasbaar.
Advies op maat
Dedicon ondersteunt uitgevers met maatwerk in toegankelijk publiceren. Of dat nu gaat om een verdiepende training, een werksessie in huis, co-creatie of advies op maat. Geen vraag is ons vreemd! Kom verder!
Abonneer je op onze nieuwsbrief (nieuw venster)