Spannend, naar de middelbare school!

Dyslexiecoach Esther aan het woord

“In mijn werk als dyslexiecoach merk ik dat de voorleesapp LEX zowel de leerling als de docent met sprongen vooruit helpt.” Dyslexiecoach Esther vertelt wat het betekent als een kind met dyslexie de overstap maakt van basisschool naar middelbare school.

Liever lezen dan luisteren?

Vind je het fijner om de tekst te lezen of wil je de tekst graag delen? Hierinder vind je de tekst van het geluidsfragment:

“Gedurende het schooljaar zie ik veel kinderen en ouders die de overstap maken van de basisschool naar de brugklas. Een spannende tijd voor ze, maar voor mij een leuke uitdaging! Ik vind het belangrijk dat het kind oplossingen leert zoeken die de belemmering in het lezen zo veel mogelijk compenseert. Kinderen krijgen daardoor vertrouwen in zichzelf, het leren én de school. Ik raad aan om dit traject te starten voordat het kind naar de brugklas gaat. Zo ben je op tijd klaar om goed het nieuwe schooljaar te kunnen starten. Een nieuwe school vraagt heel wat aan veranderingen, wanneer je dyslexie hebt kan dit wellicht extra spanning opleveren. Ook voor de ouders. 

In de jaren dat ik werk als dyslexiecoach heb ik gemerkt hoe prettig de LEX-app voor de leerling én de docent werkt. De menselijke stem is prettig luisteren voor de leerling en de boeken op de app komen overeen met het lesboek. Zo kunnen leerlingen tegelijkertijd lezen en luisteren. Dat is wel zo gemakkelijk voor de docent, met één en dezelfde instructie weet iedereen in de klas wat hij of zij moet gaan doen. Met behulp van LEX kan de leerling zelf meteen aan de slag.

Huiswerk maken is in de brugklas een grote zoektocht. Hoe plan ik? Hoe leer ik? Hoe krijg ik alles af? Het is dan fijn te weten dat het school- en werkboek wordt voorgelezen. Ik hoor regelmatig van ouders terug dat hun zoon of dochter kortere tijd met het huiswerk bezig is. En dat de schoolresultaten er mogen wezen, de lesstof wordt beter onthouden. Een win-win situatie!”

Meer weten?