Je zag een eend in de video.
Hoe begin je?
Je kunt het beste met eenvoudige dagelijkse voorwerpen beginnen die de leerling in beide handen kan vasthouden. Op 3D-tekeningen worden meerdere aanzicht van één object getoond. Hoe ziet het voorwerp er van bovenaf, opzij en voren uit?
Deze stappen helpen je verder
Leg een tekening voor. Bijvoorbeeld het bovenaanzicht van een koffiekopje:
- Laat de leerling nadenken over wat dit kan zijn. Een tafeltennisbatje? Een steelpan? Pinokkio met een lange neus?
Leg de volgende tekening voor van hetzelfde voorwerp. Bijvoorbeeld het zijaanzicht:
- Geef het echte kopje erbij
Geef de laatste tekening: hetzelfde voorwerp van voren gezien:
6. Geef de tekeningen vervolgens in een kwadrant:
7. Laat het kind bedenken hoe het vierde kwadrant eruit zou kunnen zien. In dit geval de kant waar het oor dus niet zichtbaar is.
2D naar 3D principe
Wie dit principe eenmaal doorheeft, kan zich een heel precies beeld vormen van hoe de onderdelen van een object zich in de ruimte tot elkaar verhouden. Zoals je kunt zien worden tekeningen van 3D-onderwerpen volgens bepaalde principes getekend: dat noemen we orthogonale projectie. Alle drie de dimensies van een voorwerp worden hierin eenduidig vastgelegd. Simpeler gezegd, een figuur wordt van boven, van voren en van opzij weergegeven.
Je kunt ook spelen met deze methode. Bijvoorbeeld door een plattegrond van een kerk weer te geven met daaronder de opbouw van het interieur, zoals hieronder.
Belangrijk om te onthouden is dat leren lezen tijd kost én er is veel oefening voor nodig. Het leren lezen van tactiele tekeningen is daarin niks anders.