Rieke Vullings
In 2020 begon ze op de afdeling Tekst & Beeld met het toegankelijk maken van digitale leermiddelen. Ze vindt dat juist digitale leermiddelen mogelijkheden bieden voor inclusief onderwijs. Maar, dan moeten ze wel goed worden ontwikkeld en ingezet. Gebruik kunnen maken van toegankelijk lesmateriaal is één van de voorwaarden voor leerlingen en studenten om gelijke kansen in de samenleving te krijgen. Dit geldt natuurlijk ook voor alle andere publicaties en digitale informatie.
Aanjager toegankelijkheidsbeleid
Inmiddels is Rieke een van de aanjagers van het toegankelijkheidsbeleid van Dedicon en heeft ze tevens de rol van Onderzoeker Digitale Toegankelijkheid. Ze benadert digitale toegankelijkheid vooral met een pragmatische inslag. “De digitale wereld is bij uitstek geschikt voor toegankelijkheid. Er kan al zoveel, dus waarom zou je het laten?”, aldus Rieke.
Voor iedereen die meer wil leren op het gebied van digitale toegankelijkheid is er goed nieuws: Rieke geeft namelijk lezingen en presentaties. En ze ondersteunt uitgeverijen en andere organisaties regelmatig met workshops en trainingen op het gebied van digitale toegankelijkheid, documenttoegankelijkheid, beeldbeschrijvingen en de WCAG-richtlijnen.