De winst van toegankelijke tekst en beeld
Met kleine stappen veel resultaat boeken in jouw organisatie
Iedereen heeft er baat bij
Tekst en beeld toegankelijk maken. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het vaak niet. Hans Beerens, expert toegankelijkheid bij Dedicon: “Het is een kwestie van dóen. En met kleine stapjes kun je al heel snel grote resultaten boeken. Neem bijvoorbeeld de website van je organisatie. Een site kan technisch nog zo goed in elkaar zitten, maar als de inhoud niet op orde is, dan sla je de plank mis. Zijn de teksten wel duidelijk geschreven? Is er wel een duidelijke structuur? Is er ondertiteling bij video’s? En hebben alle afbeeldingen een alt-tekst? Als ook dat goed is ingeregeld, dan hebben daar niet alleen mensen met een leesbeperking baat bij, maar iedere bezoeker van je website!”
“Sinds we zelf onze website toegankelijk hebben gemaakt, worden we in Google ook veel beter gevonden. Daardoor is het aantal sitebezoekers gestegen en daarmee ook de diensten die wij aanbieden.”
Praktische skills en know-how
Maar waar begin je? Bij Dedicon merken we dat veel bedrijven behoefte hebben aan advies over toegankelijke informatie en handvatten willen om zelf aan de slag te gaan. Zo organiseert Hans Beerens dikwijls bewustwordingssessies voor bedrijven en organisaties. “Dat is vaak een eerste kennismaking met het onderwerp. Ik zit dan bij meerdere disciplines aan tafel; bij managers, schrijvers, uitgevers, beleidsmakers, ontwerpers en ontwikkelaars. Veel deelnemers komen na zo’n sessie dan tot de conclusie dat toegankelijkheid eigenlijk veel winst oplevert en willen vervolgens praktisch skills en know-how om zelf van start te kunnen met toegankelijkheid binnen hun organisatie.”
Toegankelijk publiceren, wat levert dat op?
- Iedereen heeft er baat bij
- Je bereikt een groter publiek
- Kostenreductie bij toegankelijkheid aan de bron
- Betere vindbaarheid in zoekmachines
Ook werk maken van toegankelijk publiceren? Zo helpen we uitgevers:
TOEGANKELIJK PUBLICEREN: INTRODUCTIE
Je wilt dat de digitale content van jouw uitgeverij voor iedereen toegankelijk is, maar weet je nog onvoldoende over het onderwerp. Deze bewustwordingssessie is een allereerste kennismaking. Medewerkers van uitgeverijen leren wat digitale toegankelijkheid is, waarom het van belang is en voor wie. Zet de eerste stap met deze introductie in brontoegankelijk publiceren.
TOEGANKELIJK PUBLICEREN: TRAINING
Je wilt (of moet) als uitgeverij aan de slag met brontoegankelijke e-boeken of andere digitale publicaties, maar je weet nog onvoldoende wat toegankelijk publiceren inhoudt, voor wie het van belang is en waarom. Deze cursus biedt dan uitkomst! Maak kennis met verschillende lezers. Jóuw lezers. En met hun leesbeperkingen. Leer hoe leeshulptechnologie werkt en wat de belangrijkste eisen en richtlijnen (WCAG) zijn. En maak de vertaalslag naar jouw eigen praktijk. Je krijgt toegankelijk publiceren in zicht!
TOEGANKELIJK PUBLICEREN: MAATWERK
Heb je te maken met lastige vraagstukken over brontoegankelijk publiceren? Geen vraag is ons vreemd! Onze experts delen graag hun kennis en ervaringen met jouw team en vertalen die naar praktische oplossingen voor jouw uitgeefpraktijk. Of het nu gaat om het toepassen van de WCAG-richtlijnen, de productie van brontoegankelijke content of verankering in je organisatie: wij begeleiden je naar een duurzame oplossing. Met onze inzichten kun je nieuwe stappen zetten in brontoegankelijk publiceren.