De winst van toegankelijke tekst en beeld

Met kleine stappen veel resultaat boeken in jouw organisatie

Je boodschap goed bij je doelgroep overbrengen is één ding. Maar als je weet dat 5-7% van de bevolking een leesbeperking heeft, hoe zorg je er als organisatie dan voor dat je ook die mensen bereikt? Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die werken aan toegankelijke tekst en beeld. Overheidsorganisaties moeten voldoen aan het Besluit Digitale Toegankelijkheid. Ook MKB-Nederland en VNO-NCW zijn gestart met een programma rondom toegankelijke informatie.

Iedereen heeft er baat bij

Tekst en beeld toegankelijk maken. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het vaak niet. Hans Beerens, expert toegankelijkheid bij Dedicon: “Het is een kwestie van dóen. En met kleine stapjes kun je al heel snel grote resultaten boeken. Neem bijvoorbeeld de website van je organisatie. Een site kan technisch nog zo goed in elkaar zitten, maar als de inhoud niet op orde is, dan sla je de plank mis. Zijn de teksten wel duidelijk geschreven? Is er wel een duidelijke structuur? Is er ondertiteling bij video’s? En hebben alle afbeeldingen een alt-tekst? Als ook dat goed is ingeregeld, dan hebben daar niet alleen mensen met een leesbeperking baat bij, maar iedere bezoeker van je website!”

“Sinds we zelf onze website toegankelijk hebben gemaakt, worden we in Google ook veel beter gevonden. Daardoor is het aantal sitebezoekers gestegen en daarmee ook de diensten die wij aanbieden.” 

Praktische skills en know-how

Maar waar begin je? Bij Dedicon merken we dat veel bedrijven behoefte hebben aan advies over toegankelijke informatie en handvatten willen om zelf aan de slag te gaan. Zo organiseert Hans Beerens dikwijls bewustwordingssessies voor bedrijven en organisaties. “Dat is vaak een eerste kennismaking met het onderwerp. Ik zit dan bij meerdere disciplines aan tafel; bij managers, schrijvers, uitgevers, beleidsmakers, ontwerpers en ontwikkelaars. Veel deelnemers komen na zo’n sessie dan tot de conclusie dat toegankelijkheid eigenlijk veel winst oplevert en willen vervolgens praktisch skills en know-how om zelf van start te kunnen met toegankelijkheid binnen hun organisatie.”

Toegankelijk publiceren, wat levert dat op?

  • Iedereen heeft er baat bij
  • Je bereikt een groter publiek
  • Kostenreductie bij toegankelijkheid aan de bron
  • Betere vindbaarheid in zoekmachines

Ook werk maken van toegankelijk publiceren? Zo helpen we uitgevers: