Utrecht CS

ProRail wil toegankelijke treinstations

Voor mensen die blind en slechtziend zijn kan een treinreis een flinke uitdaging zijn. Stations zijn vaak ingewikkelde gebouwen met trappen, liften en obstakels. Maar ook voor ziende mensen soms al ingewikkelde bewegwijzering. Vragen als: Waar zijn de liften? Vanaf welk perron rijdt mijn trein en hoe kom ik daar? Waar is de informatiebalie? Zijn vragen waarbij we blinden en slechtzienden zo goed mogelijk willen begeleiden. Daarom beproeft ProRail nieuwe manieren om de toegankelijkheid van stations te verbeteren.

De voelbare plattegronden van Dedicon zijn daarvan een goed voorbeeld. De plattegrond van het station zorgt ervoor dat visueel beperkte reizigers hun reis thuis kunnen voorbereiden en hun weg beter kunnen vinden op het station.

reizigers lopen op een trap in Utrecht CS

Zelfstandig reizen

“Ook mensen met een visuele beperking willen graag zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen”, licht manager Edwin Meijerink toe. “Dedicon hielp ProRail daarom met de productie en distributie van deze voelbare plattegronden. Dat begint natuurlijk door de inrichting van de stations op een juiste manier weer te geven op een kaart. Op een dergelijke kaart zijn teveel details niet wenselijk, maar vanzelfsprekend moeten de noodzakelijke kenmerken wel duidelijk zijn. En moet 'voelbaar' gelijk staan aan 'duidelijkheid'. Gelukkig is uit onderzoek gebleken dat onze mensen weten waarop ze moeten letten om een voelbare kaart begrijpelijk en echt bruikbaar te maken.” 

Behalve productie ook distributie

Naast de productie nam Dedicon ook de distributie van de kaarten uit handen van ProRail. Reizigers kregen de kaarten op hun huisadres, zodat zij de reis thuis in alle rust konden voorbereiden. Inmiddels gaan duizenden mensen zelfstandig op reis. En dat is eigenlijk heel vanzelfsprekend. 

De BBC maakte een interessante videoreportage over toegankelijkheid op Centraal Station Utrecht. 

Meer weten?