Inclusie begint bij de uitgever: omarm je ethische rol

Toegankelijk publiceren is een rechtvaardige keuze

Iedereen moet kunnen deelnemen aan de samenleving, ongeacht beperkingen. Dit is een fundamenteel recht dat wordt ondersteund door initiatieven zoals het VN-verdrag Handicap. Gelukkig zien we dat onze samenleving steeds inclusiever wordt. Als uitgever heb je een unieke kans om hieraan bij te dragen. Sterker nog: uitgevers kunnen zelfs een sleutelrol spelen. Hoe? Door werk te maken van brontoegankelijke publicaties. Dat levert niet alleen voordeel op voor jouw uitgeverij, maar het is ook een rechtvaardige keuze waarvan íedereen profiteert.

Sterker imago en meer klantwaardering

Door proactief ervoor te zorgen dat jouw publicaties vanaf de bron toegankelijk zijn, kun je je uitgeverij als maatschappelijk verantwoord ondernemer positioneren. Toegankelijk publiceren versterkt het imago. En dat levert weer een groter bereik op. Immers, klanten waarderen het als bedrijven oog hebben voor maatschappelijke trends en dit concreet maken in hun producten. Gottmer, VBK, LannooMeulenhoff, Pearson Benelux, ThiemeMeulenhoff, Vodix en AMN zijn enkele van de ‘koplopers’ die proactief inzetten op toegankelijk publiceren en het mvo-belang ervan onderstrepen. Marius van Campen, algemeen directeur van Gottmer: ‘We willen een zo groot mogelijk publiek bereiken en niemand buiten sluiten. Daarom spannen we ons in om e-boeken zo toegankelijk mogelijk te maken. Voor iedereen. Dus ook voor mensen met een leesbeperking. Het is vooral een mentaliteit; het hoort er gewoon bij dat je dit als uitgeverij doet.’ (bron: 'Toegankelijk publiceren is een mentaliteit')

De uitgeverij staat aan de bron

Nu zijn er vele partijen in de keten die een bijdrage leveren aan toegankelijke content. Maar aan de bron staat de uitgeverij. Wat dat betreft kan niemand hun positie en rol overnemen. Zij maken de content. Als uitgever heb je dus een unieke positie om toegankelijkheid direct bij de bron te waarborgen. Dit betekent dat je vanaf het begin ervoor zorgt dat je publicaties geschikt zijn voor iedereen. Bijvoorbeeld door direct al tekstalternatieven voor afbeeldingen mee te nemen in het proces, te zorgen voor een goed leesbare opmaak, voor een logische structuuropbouw, helder taalgebruik, et cetera.

Hierdoor voorkom je klachten. Want een publicatie achteraf aanpassen, betekent ‘wachttijd’ voor de klant. Denk aan de leerlingen met een visuele of motorische beperking uit het eerder genoemde voorbeeld. Een publicatie achteraf aanpassen betekent ook dat je publicaties al bij voorbaat ontoegankelijk zijn. En het betekent ook nog eens extra kosten.

Transparantie en feedback

Niet onbelangrijk is ook dat je je klanten informeert over de mate van toegankelijkheid (link naar metadata-artikel) van je publicaties. Daarmee laat je zien dat je toegankelijkheid serieus neemt en dat je betrokken bent bij de behoeften van al je gebruikers. Transparantie over de toegankelijkheid van je publicaties creëert vertrouwen en geeft je klanten de kans om weloverwogen keuzes te maken.

Toegankelijke publicaties zorgen bovendien voor betere gebruikservaringen. Voor iedereen. Ook voor mensen zonder leeshandicap. Behalve transparant zijn over de mate van toegankelijkheid, is het daarom ook raadzaam om feedback van je klanten op te halen. Geef je klanten dus de mogelijkheid om toegankelijkheidsproblemen te melden. Dit stelt je niet alleen in staat om je producten te verbeteren, maar laat ook zien dat je openstaat voor input van je publiek.

Ethische verantwoordelijkheid van uitgevers

Toegankelijk publiceren is een keuze. Een rechtvaardige keuze. Een ethische verantwoordelijkheid die aansluit bij de huidige maatschappelijke trends en verwachtingen. Door brontoegankelijkheid te omarmen draag je bij aan een inclusieve samenleving, zorg je ervoor dat iedereen kan meedoen, versterk je je imago, verbeter je de gebruikservaringen en speel je in op wettelijke en politieke ontwikkelingen.

Wil je aan de slag met toegankelijk publiceren, maar je weet niet goed hoe te beginnen? Dedicon helpt je graag op weg. Onze experts begeleiden je bij elke stap in het proces: van bewustwordingssessies en trainingen tot de implementatie van toegankelijke oplossingen. Hoe we dat doen? Bekijk de mogelijkheden op deze website of leg jouw vraag voor aan een van onze experts. Kom verder!

Onze experts helpen je verder met toegankelijk publiceren

Bewustwording toegankelijk publiceren
In deze bewustwordingssessie leren medewerkers van uitgeverijen waarom digitale toegankelijkheid essentieel is, voor wie het bedoeld is en hoe mensen met verschillende leesbeperkingen toegang krijgen tot content. Zet de eerste stap met deze introductie in brontoegankelijk publiceren. Kom verder!
Trainingen Toegankelijk Publiceren
De experts van Dedicon delen graag hun kennis over het toegankelijk maken van tekst en beeld. Zo geven we workshops, webinars en trainingen. Over de toepassing van onze producten en diensten, maar ook hoe je zelf ervoor kunt zorgen dat teksten en beelden toegankelijk worden voor mensen met een beperking. Op maat, praktijkgericht en direct toepasbaar.
Advies op maat
Dedicon ondersteunt uitgevers met maatwerk in toegankelijk publiceren. Of dat nu gaat om een verdiepende training, een werksessie in huis, co-creatie of advies op maat. Geen vraag is ons vreemd! Kom verder!
banner met tekst OP DE HOOGTE BLIJVEN? Abonneer je op onze nieuwsbrief